Det er vigtigt med en omfattende huskeliste til barnedåben eller endnu bedre en tjekliste, så man holder styr på alle detaljer til ens barnedåb, det er jo trods alt barnets første store fest.

En huskeliste til en barnedåb skal indeholde alt fra planlægningsfasen til afviklingen af selve højtideligheden. DDet er vigtigt med en omfattende huskeliste, så man har styr på hele barnedåben.

Hvornår skal barnedåben afholdes?

En barnedåb afholdes traditionelt når barnet er mellem 3 til 6 måneder gammelt. Dette skyldes, at man lige skal nå, at aftale dato med præsten og fordi man inden for de første 6 måneder skal have navngivet barnet.

Du kan læse mere om hvornår dåbens skal afholdes her

Hvor skal jeres barnedåb holdes?

Efter en tur i kirken, så er det tid til, at afholde selve barnebådsreceptionen og selve festen. Her er det meget med forskel om man holder det hjemme, i lejet lokaler eller på en restaurant.

Forslag til steder man kan afholde barnedåbsreception og fest:

  • Hjemme
  • Selskabslokaler
  • Forsamlingshuse
  • luksus sommerhus
  • Lokale café eller restaurant
  • Legeland
  • Lokaler fra kommunen
  • Den lokale

Vi arbejder i øjeblikket på et indlæg, der går nærmere i detaljer omkring at finde de rette lokaler til jeres barnedåb.

Tidsplan for barnedåb

Det er vigtigt, at du har styr på tidsplanen for barnedåben, hvilket du skal have inden du kan sende invitationer ud til gæsterne der skal inviteres til festen og med i kirke.

For at sikre at hele barnedåben forløber, som den skal, så bør du altid lave en plan over hele dagen med tider for kirke, ankomst til festens lokation og servering af mad, natmad og eventuelle sjove indslag. Dette kommer vi mere ind på under toastmaster og personale.

Lav et budget for barnedåben

For at holde styr på det økonomiske er det en god idé, at lave et budget for barnedåben, så det ikke løber lumsk. For der er mange ekstra udgiftsposter, i barnets første leve år, som der også skal være plads til.

En barnedåb koster typisk mellem 3.000 og 7.000 kroner, hvilket for mange godt kan være en lige lovlig stor mundfuld. Derfor har vi også lavet et indlæg omkring, hvordan man kan få økonomisk tilskud til en barnedåb.

Gæsteliste – Hvem skal inviteres med

Hvor mange, der skal med til barnedåben svinger meget fra barnedåb til barnedåb, alt efter hvor mange venner og kollegaer, der bliver inviteret med, samt hvilket budget, man har at arbejde med.

Der bliver typisk inviteret omkring 25 personer med til en barnedåb, hvor det blot er den nærmeste familie der er inviteret med. Til en stor barnedåb, hvor der er en del venner og kollegaer med, der bliver inviteret mellem 35 og 45 gæster.

Valg af Gudmor/gudfar og fadder

Hvornår afholdes Barnedåb

Når du skal vælge en gudmor/gudfar, så skal der i samme åndedrag også vælges fadder, hvis du selv vil stå som gudmor, skal der vælges 3 personer til at stå fadder til barnedåben.

Vigtigt at vide omkring valg af Gudmor eller Gudfar:

Når man vælger en gudmor/gudfar til barnedåben, så tæller denne person altid med som fadder til barnet, derudover, skal der vælges mindst 2 yderligere faddere. Hvis man selv påtager rollen som gudmor, så skal der vælges mindst 3 faddere foruden en selv. En gudmor skal være over konfirmationsalderen.

Send invitationer ud

Det er vigtigt, at du sørger for at, der bliver sendt invitationer ud, så snart der er fundet en dato for barnedåben på det lokale kirkekontor. Især hvis du gerne vil sikre dig, at folk ikke har lavet andre planer. Vi har lavet et indlæg netop om, hvornår en barnedåb afholdes og hvornår man bør sende invitationer ud.

Ønskeliste

Der er en tradition for, at give gaver i sølv til en barnedåb. Men derfor er det nu en god idé, at lave en ønskeliste til ens barnedåb, som en toastmaster eventuelt kan holde styr på, så man ikke får 3 af den samme gave.

Der findes flere hjemmesider online, der kan holde styr på sådanne ønskelister, hvor gæsterne kan vælge, hvilke gaver de ønsker at give og hvor de kan finde inspiration til gaverne.

Du kan finde inspiration til gaverne under vores inspiration til barnedåb sektion

Mad til barnedåben (Kok, catering, serveringshjælp mm.)

En af de punkter, som gæsterne taler mest om, når de forlader barnedåben er maden! – Det er bare vigtigt, at maden er god og folk får en lækker oplevelse.

Derfor er dette punkt et af de vigtigste på hele denne liste og for at sikre, at du kommer godt fra start, skal du virkelig overveje, hvad du har brug for af personale, hvis du holder en hjemme barnedåb eller i et forsamlingshus.

Hvilken hjælp kan være smart at hyre ind eller få hjælp af til barnedåben:

  • Kok eller hjælp i køkkenet.
    En kok til at lave maden eller en person til at opvarme mad leveret udefra.
  • 1-2 personer til servering
    Til at servere, tage ud af bordet og klare opvasken
  • Toastmaster
    Til at holde styr på sange og taler

Borddækning og bordpynt

borddaekning til barnedaab

Man har virkelig mulighed for, at være kreativ når det kommer til borddækningen og der er da også en masse DIY bordpynt, som du kan finde inspiration til på Youtube.

Drikkelse og snacks

Klassisk bliver der serveret sodavand, øl, vin, dessertvin, vand, the og kaffe til en barnedåb, men en lidt nyere tendens vi er begyndt, at se over de seneste 10 år, er at slush ice maskinerne er begyndt at finde terræn, hvillket man typisk kan leje lokalt fra en festudlejer.

Vi udgiver i næste uge et indlæg om drikkelse til barnedåb, hvor du kan se, hvor meget du bør indkøbe ud fra, hvor mange gæster, der er inviteret til barnedåben.

Underholdning til barnedåb

De fleste tænker måske ikke lige over det, men der er virkelig nogle fantastiske muligheder, når det kommer til underholdning til en barnedåb.

Her kan man både leje en hoppeborg ind til ungerne eller måske et sjov indslag med en trylle kunstner eller ligende. Vi har lavet et indlæg omkring underholdning til barnedåb, hvor vi kommer med en masse sjove bud små sjove indslag og lege, der kan sætte gang i festlighederne.

Musik til barnedåben

Når det kommer til musik til en barnedåb, så er der mange, der bare benytter en playliste fra Spotify, men der er også mange, der gerne vil have levende musik til deres barnedåb og her kan man gøre brug af både Bands, en enkelt musiker med one-man-show eller en DJ. Vi har lavet en liste over lokale musikere du kan hyre ind til din barnedåb

Tøj til barnedåben

Der er jo tradition for, at tøjet til en barnedåb er ret så formelt, selv for den lille nyfødte.

Men det er ikke kun den lille nyfødte, der skal have fint tøj på til barnedåb, så derfor har vi da også lavet et indlæg med inspiration til tøjet til en barnedåb, både for den lille nyfødte, mor, far og gæsterne. Her kan du finde inspiration til den nyeste mode inden for det lidt mere formelle tøj, men også en lidt mere casual (afslappet) tøj stil i seneste mode.

Fotograf til barnedåben

Vil i selv tage billeder til barnedåben, eller ønsker i at finde en professionel fotograf til barnedåben, så kan vi på det varmeste anbefale fotografen luise bruen

Velkomst, takketale og sange

Denne sektion er ved at blive opdateret.